Facebook noscript imageTörnvall: Klimatångestmånglarnas reklamkampanjer
Björn Törnvall
Krönikörer
Törnvall: Klimatångestmånglarnas reklamkampanjer
Greta Thunberg – aktivist eller reklammakare? Foto: Javad Parsa/NTB/TT
Greta Thunberg – aktivist eller reklammakare? Foto: Javad Parsa/NTB/TT

Allting går att sälja med mördande reklam, konserverad gröt likaväl som klimatångest. Vetenskap har aldrig handlat om ”alla på bollen”, men alarmism driver klick i media och pengar till klimatorganisationer och psykologer som behandlar de ungas domedagsdepressioner. Vill du veta varför så bara följ pengarullningen, skriver Björn Törnvall.

Rikskanslern Axel Oxenstiernas varning i 1600-talets Sverige, ”Vet du icke, min son, med huru litet förstånd världen styres?” visar oss att dårskapen är en väl rotad företeelse hos människosläktet. Sverige är ändå fantastiskt med sin förmåga att ständigt finna nya diagnoser för tidigare okända mänskliga svagheter och raskt skapa nya yrkesgrupper för behandlingen av svagheterna och deras påstådda orsaker.

Läs även: Ahmed: Tack, Anders Lindberg!

Senast i raden av allvarliga problem är ”klimatångest”, som nu sägs plåga främst våra barn och unga. Som om detta gissel verkligen skulle behöva uppfinnas och läggas till den växande högen problem som gisslar vårt land. Ett Sverige där allt flera unga redan mår dåligt, skadar sig själva och behandlas med olika ångestdämpande läkemedel. Samtidigt som de i media ständigt plågas av, för de flesta ouppnåeliga, krav på hur de ska se ut för att duga. I ett Sverige, som på senare år seglat upp till den skrämmande förstaplatsen i Europa när det gället dödligt skjutvapenvåld mellan unga människor.

Utöver dessa hot tvingas de unga idag, liksom vi alla, att uppleva en situation där en galen despot i vårt grannskap sedan över ett år driver ett vidrigt och brutalt angreppskrig mot Ukraina, ett självständigt land i vår europeiska närhet.

Föga förvånande har det nu vuxit fram en helt ny yrkesgrupp – klimatpsykologer. Dessa har givetvis, liksom väldigt många andra, sett möjligheterna att exploatera den upphaussade klimatfrågan. De ägnar sig åt att föreläsa för beslutsfattare och skapa opinion kring sina lösningar på ytterligare en kris – ”klimatkrisen”. Samt behandlar förstås de unga människorna för deras nya psykiska åkomma – ”klimatångest”. En djupt tragisk följd av klimatalarmisternas stora möjligheter idag att nå ut till alla med sitt skrämselbudskap.

Ett exempel på hur man i den nya yrkeskategorin presenterar sig och sin uppgift, hämtar jag från nätet:

Klimatpsykologerna, är Legitimerade psykologer med specialinriktning mot klimat- och miljöfrågorna. Vi arbetar med de mänskliga, psykologiska och beteendemässiga aspekterna kring hur vi agerar i relation till miljön och klimatkrisen; varför vi gör som vi gör, eller kanske framförallt varför vi inte gör mer än vi gör. Men också hur vi kan förändra oss, göra mer.

Alla organisationer som nu tävlar om att slå mynt av den påstådda klimatkrisen upprepar ständigt sina varningar. Varningar för att vi inte kommer att uppnå det ena eller det andra vid megakonferenser i fjärran exotiska länder uppsatta klimatmålet inom utsatt tid. Om vi inte drastiskt ökar insatserna, vill säga. De svenska makthavarnas vilja att till varje pris uppnå dessa mål verkar dock inte fullt ut delas av det folk som valt dem och nu drabbas allt hårdare av alla nya påfund med det fåfänga syftet att styra klimatet.

Läs även: Brinkemo: Kollektiv blodshämnd har kommit till Sverige

Makthavarnas tondövhet gäller tyvärr inte enbart klimatfrågan. Den visar sig även i det nyligen påkomna behovet av att märka och räkna alla katter i landet. Och detta alltså samtidigt som de styrande inte vill genomföra en folkräkning för att få veta hur många människor som idag lever i Sverige legalt och illegalt.

Domedagsprofeterna har ännu högkonjunktur för sina budskap om hur eniga alla vetenskapsmän är om den kommande klimatkatastrofen – om vi inte dramatiskt och snabbt förändrar vår dekadenta livsstil. Det är en tröttsam skrämselpropaganda, som upprepas in absurdum i alla medier.

Några få kunniga vetenskapsmäns lugnande röster, som exempelvis klimatforskaren Lennart Bengtssons, dränks tyvärr i klimatreligionens politiskt mera korrekta och plågsamt frekventa mediebrus. Vi som dristar oss till att, i likhet med Elsa Widding, anlägga kritiska synpunkter på klimathotshysterin, avfärdas bryskt och brunsmetas genom att kallas för ”klimatförnekare”.

Eller, vilket hänt Lennart Bengtsson, portas vi helt enkelt från de stora informationskanalerna. Vetenskap är inte att många tror på samma budskap, då handlar det snarare om religion. Vetenskap är att alltid ifrågasätta, pröva och våga diskutera alla så kallade sanningar.

Oftast har dessa klimathotsmegafoner helt andra och nödtorftigt maskerade agendor, inriktade mot att uppnå en radikal förändring vänsterut, av vårt rådande ekonomiska system. Något de försöker dölja bakom olika fantasifulla utsagor som att ”Jorden brinner upp i den pågående klimatuppvärmningen”, ”De dödliga ovädren ökar” och ”Havsnivåerna stiger och dränker allt fler”. Det är också alltid bråttom att följa deras råd om de dramatiska uppoffringar vi måste göra för att inte jorden ska gå under.

Räddningen för planeten finns enligt dessa falska profeter i en återgång för oss alla till forna tiders levnadssätt, kanske på den landsbygd som våra förfäder lämnade för stadens arbetsmöjligheter redan på 1800-talet. En miljö, som ingen av dagens självutnämnda klimathotsexperter skulle klara av att överleva i, mer än några sköna semesterveckor på sommaren, givetvis då med full kommunal service.

Att deras domedagsbudskap alltid är nära kopplade till en rejäl höjning av intäkterna från olika insamlingar, till stora och redan rika föreningar med klimat- eller miljöstämpel, genomskådas av allt fler. Att kampanjerna med sin oftast lögnaktiga propaganda tyvärr kan orsaka att våra barn och yngsta helt i onödan ska behöva drabbas av något så fånigt som ”klimatångest” är riktigt svårt att förstå för oss som är äldre.

Vi har upplevt en naturlig och ständigt pågående klimatförändring, med varierande torrperioder och våtår, kallare och varmare somrar och vintrar. Utan att komma på tanken att klistra fast oss i gator och torg för att hindra trafiken och ”Rädda våtmarkerna”. Eller på annat sätt väcka medial uppmärksamhet för den dagsaktuella centraldirigerade klimat- eller miljöfrågan. Ett yrke som klimatpsykolog fanns heller aldrig ens på kartan för oss.

Vi vet däremot att större delen av vårt land för mer än tiotusen år sedan var täckt av kilometerhög is och kan tänkas bli det igen. En helt naturlig och ständigt pågående klimatförändring, som rimligen inte innebär något behov av några klimatpsykologer.

Slutsatsen är, som alltid för den vetgirige, att om du vill veta mer om vem eller vad som ligger bakom all den dårskap och allt det stolliga du ser – ”follow the money”. Där hittar du vanligen svaret

Alternativet är naturligtvis att inte stressa i onödan utan acceptera den sanning som Ulf Peder Olrog så träffande beskrev i versraden:

”Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt.”

Läs även: Altstadt: Politiska gängslagsmål och en skandalrapport från Brå

Björn Törnvall

Författare och debattör i samhälls-, skogs- och energifrågor