Facebook noscript imageTurister om laddkaos i Norge: ”Ren mardröm att köra elbil”
Nyheter
Turister om laddkaos i Norge: ”Ren mardröm att köra elbil”
Genrebild. Foto: Fredrik Sandberg/TT.
Genrebild. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Turister med elbil uttrycker frustration över Norges efterliggande laddningsnätverk. – Det var en ren mardröm att köra elbil, säger en turist till NRK.

Som vanligt har tusentals turister flockat sig i norra Norge och ögruppen Lofoten är inget undantag. Men i år har flera klagomål från besvikna turister kommit in. Turister som transporterat sig med hjälp av elbilar har haft allt annat än en enkel resa.

Lars Skjønberg, en turist från Larvik, såg fram emot årets bilsemester till landets norra delar, och resan dit gick smidigt – tills han kom till Lofoten.

– Det var ren mardröm att köra elbil, säger Lars Skjønberg till NRK.

Många turister har använt appen ”Plugshare” som ger en översikt över alla laddstationer i närheten. Problemet är dock att de flesta stationer tillhör privata aktörer som fiskarstugor eller hotell och är reserverade för gäster som bor där.

Lars Skjønberg säger att han nekades tillstånd att ladda på de privata stationerna – trots att han erbjöd betalning.

Läs även: Studie: Närmare 20 procent av elbilsägare köper icke-laddningsbart

Laddningsnätverket hänger inte med

Hittills i år har 52 361 elbilar sålts i Norge. Totalt finns det strax under 400 000 elbilar i landet. Enligt Norges Automobil-Forbund, NAF, beräknas närmare en miljon bilar köra på norska vägar till år 2025. Men laddningsnätverket längs vägarna hänger inte med utvecklingen av ett ökat elbilsanvändande.

Det handlar om att det är långt mellan laddstationerna och för få stationer, men också en upplevd frustration över långa köer och höga avgiftspriser.

Borgmästaren i Vestvågøy kommun Remi Solberg håller med om att laddningsnätverket är för dåligt.

– De som besöker oss har en mycket högre andel elbilar än människor i Lofoten. Vi behöver hjälp från centrala myndigheter för att kunna investera i denna typ av infrastruktur innan de kommersiella aktörerna ser det som lönsamt. Så det här är hönan och ägget, säger Remi Solberg till NRK.

Läs även: Brandman: Blir lättad om det inte finns elbilar i garage

Läs även: Greenpeace anmäler Norge för brott mot mänskliga rättigheter

Robert Stenberg

Statsvetare, student på Örebro universitet. Tips mottages på robert.stenberg@bulletin.nu