Priserna för bilprovning har ökat efter att monopolet skrotades, rapporterar Riksrevisionen. Men den bilden är inte helt rättvisande.
De flesta har väl glömt vid det här laget, men fram till nyligen var bilprovningen ett återkommande gissel för svensken. Kontrollstationerna var få, och knappast öppna när vanligt folk hade möjlighet att ta sig dit. När det var dags att besiktiga bilen fanns det inga tider att välja mellan, utan bilägarna fick vackert anpassa sina kalendrar efter bilprovningen.
Den stackare som fick anmärkningar kunde heller inte räkna med att boka återbesök inom rimlig tid. Det fick till följd att nyservade fullt funktionsdugliga bilar var belagda med körförbud. Folk kunde inte ta sig till jobbet på grund av bilprovningen.
Kort sagt hade den gamla bilprovningen alla monopolets vanliga bristsjukdomar. Den borgerliga regeringen löste problemet 2010 med en omreglering. Monopolet bröts upp, under ljudliga protester från Socialdemokraterna och Vänsterpartiet.
Sedan dess har antalet besiktningsstationer ökat med 183 procent. Det finns tid på morgonen, på kvällen och man kan välja mellan olika utförare. Att besiktiga bilen uppfattas inte längre som något större bekymmer. Man hör till och med folk säga ibland att det är trevligt!
Bilprovningen har också i det närmaste försvunnit som politisk fråga. På tio år har det lämnats enstaka motioner i riksdagen. Någon vänsterpartist har velat återförstatliga. Ett par socialdemokrater har oroat sig för att tillgängligheten har förbättrats mest i tätbebyggda områden, medan det på några platser i exempelvis Norrlands inland har blivit längre till bilbesiktningen efter planekonomins avskaffande. Men inte ens den rödgröna regeringen driver frågan om ett återförstatligande, även om infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger att han står beredd.
För nu har Riksrevisionen granskat omregleringen och funnit att priserna för bilbesiktning har stigit. Mellan 2010 och 2019 ökade priserna med 59 procent samtidigt som konsumentprisindex ökade med bara tio. Så nu lär väl ytterligare några sossar vakna till liv och kräva monopolets återkomst.
Men den prisutveckling Riksrevisionen beskriver är inte rättvisande för bilägarnas vardag. Varje år granskar Transportstyrelsen utvecklingen i bilprovningen. Och varje år finner man att ”prisutvecklingen har varit blandad”. Det är så det funkar på en marknad. Priserna varierar. Transportstyrelsen beskriver det såhär: ”Priset varierar bland annat beroende på besiktningsstation, dag och tid på dygnet. För den fordonsägare som söker ett lågt pris finns de bästa priserna på mindre attraktiva tider, exempelvis mitt på för- eller eftermiddagen. Ofta har också nyetablerade stationer specialerbjudanden.”
Riksrevisionen har mätt ett genomsnitt. Och att det har stigit är inte konstigt, för någonstans måste ju intäkterna komma in för att täcka utbyggnaden av servicen. Antalet besiktningsstationer har som sagt ökat, från 186 stycken 2010 till 526 stycken 2019. Men en prismedveten bilägare kan alltså fortfarande komma billigt undan.
Läs också: Stalins bensinmackar i Sverige betalade Vänsterpartiets hus
En flitig vänsterpartist kan förstås hitta platser i Sverige där möjligheterna till bilprovning har blivit sämre. Gäddede, Tärnaby, Funäsdalen och Överkalix, till exempel. Förhoppningsvis kommer marknaden att utveckla lösningar även där så småningom. Men för nästan alla har det förbättrats. Transportstyrelsen har nyligen mätt tillgängligheten i glesbygd. Resultatet måste sägas vara tillfredsställande. ”2021 förväntas marknaden kunna tillgodose tillgänglighet till fordonsbesiktning inom 25 kilometer för 97,1 procent av fordonsägarna och inom 50 kilometer för 99,7 procent.”
Knappt 10 000 bilägare har fått kännbart längre väg till besiktningen. Men det finns drygt 5,5 miljoner fordon i trafik i Sverige.
Omregleringen av bilprovningen har inte heller lett till några säkerhetsmässiga katastrofer. Bilparken är inte i sämre skick än förr. Olycksstatistiken visar inget oroväckande.
Kort och gott visar erfarenheterna från bilprovningen att privata aktörer visst kan hantera myndighetsutövning och att resultatet för medborgarna dessutom blir påtagligt bättre.
Det naturliga för nästa regering är att se vilka andra samhällsfunktioner som kan omregleras och privatiseras. Systembolagets detaljhandelsmonopol ligger nära tillhands – men kanske inte just i samband med bilprovning.
Läs också: Tro inte på propagandan från Systembolaget