Under rubriken Åttioårsfesten inställd – Sveriges malligaste idé är död, bjuder Bulletins chefredaktör Dan Korn på en mycket läsvärd artikel, som dock tycks spridare vidare myten om DDR-inflytande på 1946 års skolkommission, skriver pedagogikprofessor Göran Linde.
I söndags publicerade Bulletin en artikel författad av Dan Korn, som bland annat behandlade historieundervisning och därvidlag hänvisade till Herbert Tingstens Gud och Fosterlandet. Jag uppskattade artikeln i det mesta men vill göra ett påpekande om ett vilseledande påstående.
Läs även: Korn: Åttioårsfesten inställd – Sveriges malligaste idé är död
Korn gör som så många andra en koppling mellan 1946 års skolkommission och DDR-inflytande, men detta är fel och ren omöjlighet. Kommissionen, som legat till grund för hela efterkrigstidens skolreformer, publicerade sitt slutbetänkande våren 1948. DDR bildades däremot hösten 1948 och det är en omöjlighet att man skulle ha hämtat inspiration från ett land som ännu inte fanns.
De tre huvudinslagen i kommissionens förslag var: (i) Sammanhållen bottenskola, (ii) utbyte av tidigare vägledande värderingar från Gud och Fosterlandet till demokratins värden, (iii) elevaktiva undervisningsformer. Idéerna var importerade från USA och John Dewey’s pedagogiska filosofi som byggde på amerikansk liberalism och pragmatismens filosofi.
Kommissionen besökte också de försöksskolor i Chicago där Dewey’s idéer prövades ut i praktiken och det gillades i hög grad. Vissa avsnitt i slutbetänkandet är närmast identiska med avsnitt i makarna Myrdals Möte med Amerika. Kommissionens förslag var till 100 procent en USA-import och har inte ett dyft att göra med det DDR som inte fanns under utredningstiden.
Läs även: DEBATT: Skolans kvinnliga perspektiv förtrycker pojkar
Ryktet om DDR-inflytande har två grunder. Den ena är att huvudsekreteraren Stellan Arvidsson senare blev ordförande i Vänskapsförbundet Sverige - DDR. Det var långt efter kommissionens tid och då DDR var etablerat och Arvidsson inte längre aktiv i skolutredningar.
En annan grund för ryktena är att DDR faktiskt försökte sig på infiltration mot svenska skolor genom att bjuda in svenska lärare och skolledare. De vänsterinriktade lärare som nappade kom tillbaka ganska chockade och besvikna efter närkontakt med regimen, så DDR:s försök blev helt kontraproduktivt.
Det finns inte en enda hänvisning till DDR som förebild i något betänkande inför skolreformer
Jag har sett DDR-skolor, nämligen i Moçambique under kommunistdiktaturen innan den gick i graven 1992. Skolsystemet var uppbyggt av östtyska rådgivare och innehåll och undervisning var så motsatt svenska skolor som motsatt kan bli. Jag hade också det stimulerande uppdraget att efter kommunistregimens fall som rådgivare åt en ny ung utbildningsminister, medverka i reformeringen av det tidigare DDR-systemet.
Låt oss inte fortsätta den helt ohistoriska ryktesspridningen om DDR-inflytande i Skolkommissionen. Det är dags att den myten slutar spridas.
Läs även: Lidström: Vad skolan var och kunde vara
Göran Linde
Professor emeritus i pedagogik med inriktning mot innehållsrelaterad pedagogik (läroplansteori)
E-post: goran.linde@yahoo.se