I februari riskerar bränslepriserna att tredubblas då EU-förbudet mot import av rysk gas träder i kraft, gas som nämligen används vid raffinaderierna. Och under tiden tycks regeringen invänta en miniminivå från EU för bränslereduktion, där Fredrik Reinfeldt tycks hoppas på fantastiska vinster för Preem, skriver Peder Blohm Bokenhielm från Bränsleupproret.
Nu är bränslet nere på “normala” nivåer igen, bensinen kostar för närvarande 17,95 i Kristianstad och diesel ligger på 22,90. Utöver den höga reduktionsplikten så bidrar våra höga skatter och moms till att vi ligger mycket högre än övriga Europa i bränslepriser. Det finns givetvis många olika faktorer som bidrar till att priserna är som de är, såväl nationella som internationella. Nyligen beslutades om ett totalförbud för rysk gas inom EU från och med 1 februari. Resultatet av detta kommer att märkas tydligt på våra bränslepriser.
Man undrar på vilket sätt den ryska gasen kan påverka våra priser vid pump?
Läs även: Budgetanalys: Bränsleskatten är ett fiasko som kan bli dyrt politiskt
I framställningen av våra bränslen på raffinaderierna används mycket rysk gas i den färdiga produkten. Alla bränslebolag, förutom Preem, köper den färdiga produkten. Preem framställer själv och säljer till marknadspris. De svenska bränslebolagen handlar på spotbörsen i Holland eller från Preem. Efter den första februari kommer bränslepriserna att gå upp kraftigt. De kommer att tredubblas tack vare att man måste frakta all gas med fartyg till Europa för beredning och tillverkning.
Vi har alla under den rådande “klimatkrisen” blivit upplysta om vilka miljöbovar fartygen är, vilka enorma mängder utsläpp som kommer i deras kölvatten. Man undrar hur miljötänket var här, konsekvensanalysen är tydligt inte gjord. Som vanligt…
Det är därför Drivmedel Sverige med Fredrik Reinfeldt i spetsen kämpar så hårt för att reduktionsplikten ska finnas kvar. För att krydda allt lite till så ska en miniminivå för reduktionsplikten beslutas om inom EU, den förväntas landa på 13 procent. Det är givetvis bättre än dagens 30,5 procent, och är även en av anledningarna, misstänker jag, till att den nya regeringen har valt att vänta till nästa år för att justera reduktionsplikten. Om alla länder inom EU ska ha 13 procent kommer det snabbt att bli brist på biodrivmedel att blanda i, och Preem som tillhandahåller cirka 80 procent idag, kommer att kunna raka in äckligt mycket pengar.
Läs även: Gustavsson: Sverige behöver bränsleskattezoner
Det är därför Drivmedel Sverige och Fredrik Reinfeldt kämpar så hårt för att reduktionsplikten ska finnas kvar.
Och vad gäller skatt och moms så är det är klart att staten säger att det inte kan sänkas något, när vi befinner oss i den svåraste ekonomiska situationen sedan före andra världskriget. De vill inte släppa den största säkerheten för inkomster som finns, det svenska folkets acceptans för att betala höga skatter.
Det är tack vare den vi byggde upp ett av världens bästa energisystem.
Det är tack vare den vi hade ett av världens bästa vårdsystem.
Det är tack vare den som vi öppnade våra hjärtan och har hjälpt så många från misär och krig.
Det är tack vare de höga skatterna som Sverige var ett stabilt och tryggt land med många fördelar.
Men så är det inte idag.
Vi har ett land idag där människoliv inte har ett värde. Vi lever i en vardag där vi uppmanas att släcka ner och det målas upp i reklam och av influencers att det är fint att vara “wattjägare”.
Sanningen är att människor är livrädda inför nästa elräkning, kommer man att kunna betala den? Vad händer efter jul när alla är som fattigast? Alla ska rida ut stormen tills vi får “elstödet”, dock tidigast februari. Kommer det i tid?
Med dessa ord vill jag göra er medvetna om att när man inte trodde det kunde bli värre, då blir det som värst. I februari som det ser ut.
Sedan måste man ha i åtanke vad som händer om situationen i Ukraina urartar i ett storkrig mellan Nato och Ryssland. Det finns ett amerikanskt uttryck för den situationen: All bets are off!
Läs även: DEBATT: Regeringens och SD:s svek om bränslepriserna
Peder Blohm Bokenhielm
Talesperson för Bränsleupproret