Straffen för fuskåkare måste höjas och civila biljettkontrollanter införas för att få grepp om problemet med fusk i lokaltrafiken. Därtill måste REVA-projektet återupptas, skriver Msciwoj Swigon (SD), trafikansvarig och vice gruppledare Region Stockholm.
Tryggheten hos SL har försämrats och både anställda och resenärer drabbas. Hot och våld är något som en del av SL:s anställda får möta på sin arbetsplats, vilket är helt oacceptabelt. Sverigedemokraterna i Region Stockholm går till val på ökad trygghet inom SL och att konsekvenserna ska bli hårdare för de resenärer som missköter sig.
Läs även: DEBATT: Sverige behöver sanningskommission om migration och brottslighet
Att resa med kollektivtrafiken ska kännas tryggt och anställda ska kunna sköta sina arbeten utan att resenärer stör, hotar eller vägrar betala för sig. Tyvärr ser inte verkligheten ut så och personal utsätts idag för behandling som är omöjlig att acceptera. DN rapporterade (17/2) om hur busschaufförer får utstå våld och hot av resenärer som vägrar betala när de stiger på bussen.
En särskilt drabbad busslinje är 179 mellan Vällingby-Sollentuna som trafikerar bland annat Tensta och Kista centrum där siffror visar att en femtedel av resenärerna inte betalar för sin resa. SL, som till följd av pandemin redan blöder pengar, beräknar att plankningen under 2019 kostade 264 miljoner kronor och under pandemiåret växte till 424 miljoner. Det är därför av största vikt att komma till bukt med den grupp av resenärer som vägrar betala för sig och att trygghet för både anställda och resenärer upprätthålls.
Sverigedemokraterna i Region Stockholm vill se flera åtgärder för att säkra tryggheten hos SL: införandet av civilklädda och fler biljettkontrollanter, höjd tilläggsavgift för resenärer som inte betalar för sin biljett och återinförande av REVA-projektet som drogs tillbaka av polisen efter massiv kritik år 2013 hos SL.
Läs även: Brinkemo: Frihetens pris och migrationens
Genom att införa fler och civilklädda biljettkontrollanter och höjd tilläggsavgift skulle fler resenärer som inte betalat för sin biljett åka fast samtidigt som det ger tuffare konsekvenser. Det skulle dessutom bringa klarhet iden stora problematik som finns i uteblivna biljettintäkter som i sin tur måste bekostas av andra hederliga resenärer. Det skulle även leda till reella konsekvenser för individen och SL kan därmed i en större utsträckning stå upp för sig självt.
SVT rapporterade (24/1) att cirka 10 000 personer som har fått ett utvisningsbeslut har avvikit. Det är allvarligt att svenska staten inte har kontroll på var dessa personer befinner sig. Eftersom SL är en central del av Region Stockholm skulle en del kunna fångas upp genom ID-kontroller gjorda av polisen inom REVA-projektet. Att dessa personer får gå omkring är inte endast en otrygghet för övriga resenärer men även för de själva. Risken är stor att de tvingas in i organiserad kriminalitet för att överleva vilket skapar påfrestningar och konsekvenser för hela samhället.
Läs även: Jessica Stegrud: ”Migrationen har ett pris”
Vi måste säkra upp tryggheten i kollektivtrafiken i Region Stockholm. Det är en av våra valfrågor och vi vill se att både resenärer och anställda känner sig trygga oavsett när, var och hur de reser och/eller arbetar inom SL.
Msciwoj Swigon (SD)
Trafikansvarig och vice gruppledare Region Stockholm