Facebook noscript imageDEBATT: Stockholms småföretag är stadens hjärta – vi måste läka det
Debatt
DEBATT: Stockholms småföretag är stadens hjärta – vi måste läka det
Dagens debattör Martin Jungermann från partiet Vägval Stockholm vill se en levande huvudstad. Foto: Privat / Henrik Montgomery/TT
Dagens debattör Martin Jungermann från partiet Vägval Stockholm vill se en levande huvudstad. Foto: Privat / Henrik Montgomery/TT

Stockholm bygger på handel, småföretag och möten, och dessa kräver öppna spjäll och avreglerade transportvägar. Istället har vi klåfingriga politiker och tjänstemän som saknar förståelse för stadens natur. Partiet VägVal Stockholm vill ändra på detta, skriver dagens debattör Martin Jungermann.

Stockholm växte fram ur en handels- och mötesplats. Ett myller av allsköns handel, möten, sjöfart och läge skapade en framgångsrik stad så att den senare blev Sveriges huvudstad.

År 2020 var 97 procent av Stockholms stads arbetsställen betraktade som solo-mikro-småföretag, 97 procent smaka på det! Dessa sysselsatte närmare 47 procent, nästan hälften, av de som arbetar i Stockholms stad, drygt 370 000 personer, fler än det bor i Malmö.

Läs även: DEBATT: Klassiskt liberala partiet vill aggressivt lämna medborgaren i fred

Småföretagen är därför tvivelsutan Stockholms grundbult. Denna unika stockholmska småskalighet måste försvaras, bevaras och ges förutsättningar att utvecklas, komma fram. Småföretagen är stadens ”syre”, de skapar liv, innovation, myller och mångfald, de ser till att stan funkar och utvecklas.

Stockholm var för ett par decennier sedan en smältdegel av extra allt. Därefter har både företagsklimatet, därmed också arbetstillfällena, dalat år efter år. Stockholm har en accelererande nedåtkurva av utflytt sedan 2018 av främst unga familjer, det vill säga framtida skattekraft. Det är riktigt, riktigt dåligt.

Stockholm går kräftgång och city lockar inte längre, det har tappat attraktivitet för både kunder och företag. Bristande lönsamhet gör att verksamheter och handel flyr eller tvingas stänga ner. Kontorsfastigheterna brottas med att få sina lokaler uthyrda. Tillbakagången startade redan före pandemin, e-handeln har även den en skuld i detta.

Det verkliga hotet mot Stockholm kommer dock från det aningslösa och tondöva Stadshuset med inflyttade karriärpolitiker som bara måste få göra sina ”avtryck” i Stockholm. De saknar insikt, de saknar erfarenhet av Stockholm och förståelse för stadens ursprung, bakgrund, dess behov och dess väsen och själ. Deras egna behov sätts i första rummet.

Politikerna, oavsett färg i Stadshuset, sätter sin tilltro till tjänstemännen, det ska de i och för sig som lekmän göra. De förväntar sig, de tror, att tjänstemännen ska leverera vad som är bäst för Stockholm och dess medborgare. Men de heltidsanställda tjänstemännen besitter samtidigt en omfattande makt, både tid och råd, att styra politiken dit de vill, i synnerhet den för staden så viktiga trafikpolitiken. Och de gör det väldigt effektivt, de katastrofala följderna ser vi överallt, det väller fullkomligen över stan.

Stadens gatunät är Stockholms blodomlopp, den ger liv åt organismen Stockholm. Ju fler öppna tillgängliga gator, desto mer liv och handel kan återskapas och möjliggöras utefter dessa. Men. Istället gör Stadshuset och trafikkontoret precis tvärtom, man motverkar denna grundläggande självklarhet. Man stänger, låser in, skapar medvetet infarkter och obstruktion. Man gör allt för att hindra flödena från att flöda fritt. Kort sagt, man kväver staden.

Vad detta skapade kaos och destruktion kostar Stockholm, företagen, medborgarna i förlorad tid och pengar, inte minst frustration, vågar man inte ens tänka på. Politiker och tjänstemän är stadens tjänare. De är tillsatta att förvalta våra skattekronor som vi alla tillsammans har skapat. Många av stadens tjänare ser dock dessa kronor som medel för att utveckla och förverkliga egna ambitioner, idéer, lekstugor och plastpalmer.

Påstår inte att detta gäller alla. Vi vet att det finns tjänstemän som tänker Stockholm och har andra ingångar, dock blir deras tankar oftast kvästa.

Läs även: DEBATT: Det är dags att tillåta hemskolning av våra barn

Stockholm behöver trycka på RESET-knappen! Stockholm, som Sveriges huvudstad, ska välkomna, vara tillgänglig, framkomlig och öppen för alla oavsett färdmedel. Det utestängande polariserande elitbyggandet dagens Stadshus ägnar sig åt är förödande, inte undra på att folk flyr.

Det kommer att ta tid. Men ett första måste är att återställa de idag tilltäppta blodomloppen. Öppna upp, skapa tillgänglighet och rotation, livet måste återvända till alla våra små gator.

Stockholmare är ett tåligt släkte. Vi står ut med mycket. Vi tar emot stryk. Vi har länge haft överseende med stadens förehavanden. Tålamodet har dock prövats länge nog, det räcker nu.

Partiet VägVal Stockholm bildades 2019 av stockholmare där kanske frustrationen fick uttryck i en känsla av: Tusan, vi måste göra något, det här håller inte längre!

Läs även: DEBATT: En politik för socialistiska skattesänkningar

Stockholm behöver ett nytt fräscht och vaket parti med ett annat mindset, som vågar ta en match med nomenklaturan och det gråa igengrodda.

VägVal Stockholm blir valbara i Stockholms kommun och Region 2022.

Martin Jungermann
Ordförande i VägVal Stockholms valberedning.

Bulletin Debatt

Detta är ett debattinlägg i Bulletin. Debattören svarar för sina åsikter i debattartikeln. Vill du publicera dig på Bulletin Debatt eller inkomma med replik? Skicka artikelförslag till debatt@bulletin.nu