Facebook noscript imageGudmundson: Valet ger sossarna en spark i baken
Per Gudmundson
Ledare
Gudmundson: Valet ger sossarna en spark i baken
Foto: Stina Stjernkvist, TT.
Foto: Stina Stjernkvist, TT.

I flera år har politiker sagt att det inte går att komma åt kaoset med elsparkcyklarna. Men plötsligt är det omöjliga möjligt. Då vet man att det snart är val.

Regeringen vill göra det förbjudet att ställa ifrån sig elsparkcyklar på trottoarerna. De ska parkeras i cykelställ, annars får kommunen samla in dem – och skicka räkningen till uthyraren. Förslaget går i dagarna ut på remiss till kommuner och berörda intressenter.

Elsparkcyklarna har varit en följetong i ett par år. De dök upp på allvar i huvudstaden 2018, och redan på våren -19 var klagomålen utbredda. Men varje gång någon har föreslagit en reglering av problemet, har de ansvariga hävdat att något sådant vore omöjligt.

Vi vill inte lagstifta ihjäl en lovande tillväxtbransch, har man sagt. Det är juridiskt omöjligt att skilja hyrsparkarna från vanliga cyklar, har det påståtts. Kommunen har inte resurser att transportera felparkerade elsparkcyklar. Avgifter skulle knäcka uppstartsföretag. Framtiden går inte att stoppa.

Men plötsligt har det börjat röra på sig. I Malmö har man infört en avgift. I Göteborg måste hyrföretagen söka tillstånd hos kommunen. Och i Stockholm har det miljöpartistiska trafikborgarrådet så småningom accepterat tanken att även tech-miljardärer ska betala hyra för det trottoarutrymme deras företag tar i anspråk. Elsparkcykelbolagen ska hädanefter betala för sig på samma sätt som uteserveringar, korvgubbar och torghandlare, är det tänkt.

Och nu kommer alltså regeringen med en ändring i trafikförordningen. Elsparkcyklarna ska stå i cykelställ, annars får kommunen plocka in dem och fakturera hyrbolaget för besväret.

Vad har då hänt, som plötsligt gör det omöjliga möjligt?

Man kan notera att infrastrukturminister Tomas Eneroths förslag kommer efter att Miljöpartiet har lämnat regeringen. Det har gissningsvis spelat viss roll.

Men en annan aspekt är antagligen ännu viktigare.

Läs även: Dags för den miljöpartistiska pyramiden

Regeringens tänkta förbud beräknas kunna träda i kraft i augusti i år. Det är då en månad före valet. Förbudet kommer således med – partipolitiskt sett – perfekt tajming.

Socialdemokraterna vill slippa stå till svars för kaoset på gatorna. Samtidigt sjösätts reformen så sent att den inte går att utvärdera före valdagen.

Det är smart. Och välkommet. Regeringen förtjänar lite beröm.

Inget av denna politiska teater hade dock behövts, om våra valda företrädare hade kunnat uppvisa lite jävlar anamma även mellan valen.

I rådande trafikförordning (3 kap. 47 §) fastslås redan att ”Ett fordon får inte stannas eller parkeras på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs”. Med politisk vilja och skarpare jurister hade den formuleringen räckt.

Politik är att vilja, brukade Olof Palme säga. Problemet är att viljan bara finns när makten står på spel.

Läs även: Hur löser vi slutförvaret av Miljöpartiet?

Per Gudmundson

Tidigare medarbetare på ledarsidan. Utbildad vid journalisthögskolan i Stockholm. Bakgrund som journalist vid SVT, SR och kommersiell tv, 13 år som ledarskribent i SvD. Tills nyligen presschef i KD.