Skatter på drivmedel och el har nått så absurda nivåer att det finns en politisk diskussion om man temporärt ska sänka skatten eller möta de höjda priserna med bidrag. Det är närmast parodiskt att föreslå bidrag för att kunna betala skatten.
På engelska säger man ofta: It’s not a bug, its a feature. Alltså att det som sker inte är ett fel utan en funktion. Prisnivåerna i dag är inte något som regeringen vill ändra reglerna för att få bort, utan ge ett bidrag så att den politiska krisen mildras. Det är inte en buggfix utan en temporärt nedtonad funktion.
Priserna är inte olyckor i arbetet som råkat hända. Det är högst medvetna beslut som ligger bakom att det har blivit så dyrt. Både i form av stängd energiproduktion och skattesatserna. Givetvis finns det fler faktorer som spelar in men hade regeringen velat ha låga drivmedelspriser och elpriser hade det varit enkelt att sänka skatterna.
En central del av den gröna omställningen och den gröna skatteväxlingen är att med ekonomiska drivkrafter minska konsumtionen av oönskade varor och tjänster. I det här fallet drivmedel och elektricitet. Ju högre skatter desto mindre vill och kan vi konsumera. Ju mindre produktion desto mindre att konsumera och även högre pris. Helt enkelt gör politiken det svårt att konsumera det de inte vill att folket skall konsumera. Högst medvetet.
Hårdast drivande bakom detta är Socialdemokraterna och Miljöpartiet och det är därför inte förvånande att regeringen föreslår ett temporärt bidrag i stället för att sänka skatten permanent. Tanken är att priset inte är fel, utan höjningarna skedde för snabbt och det behövs därför en temporär lindring i stället för att ändra på beskattningen. Att de inte pratar om en förändring av regler och beskattning är en tydlig signal om att de i grund och botten står bakom hur det ser ut.
Läs även: Höga elpriser och dyr bensin driver upp inflationen
Oavsett om det är Greta Thunberg, Strandhäll eller Stenevi som pratar om grön omställning är det så här det ska gå till. Politiskt höjs priset, oftast via skatt, tills ett alternativ blir så dyrt att man måste välja ett annat. Bensinen, dieseln eller att minska elkonsumtionen.
Som konsument blir det lönlöst att försöka hålla emot eftersom kostnaderna slukar en allt större del av ekonomin. Alternativet blir att låta bilen stå mer och mer och att använda mindre el. Politiken når sina mål om minskad bilism eller minskad elkonsumtion genom att du inte har råd att konsumera.
De politiska målen som nås är för det egna partiet, omvärlden påverkas inte. Det talas ibland om en ledartröja. Att resten av världen inte vågar ta de första stegen utan någon måste dra på sig ledartröjan och ta de första stegen så kommer de andra att följa efter. Det sker ytterst sällan. Det är inte en brist på förebilder som får Kina och Indien att bygga ut kolkraft utan att de prioriterar annorlunda. Sverige skulle kunna stänga varenda kärnkraftverk utan att det skulle få dem att byta politik. Snarare är Sverige ett avskräckande exempel genom hur vi gick från billig och pålitlig elektricitet till att ha väldigt dyr, och företag som avstår investeringar på grund av problemen kring elförsörjning. Det som var tänkt som en ledartröja blev i stället en dumstrut.
Läs även: Regeringen nobbar sänkning av bensin- och dieselskatter trots EU:s OK
Regeringen har ett väldigt svagt stöd och det står och väger. I vartenda fikarum, i föreningslivet eller på andra ställen går det att ta små steg åt rätt håll. Fråga folk om de är nöjda med sin elräkning eller om den borde vara högre. Borde bensinen kosta ännu mer? Be dem förklara varför det är bra med de priser vi har nu och förklara att priserna är en konsekvens av hur folk röstar.
För det ser inte ut på samma sätt i resten av världen. Prisutvecklingen är ris vi binder åt egen rygg och det fortsätter att gå åt fel håll. Redan nu talas om stigande matpriser som en konsekvens av stigande el- och drivmedelspriser. Även andra sektorer kommer att behöva höja priserna om utvecklingen inte vänds.
Val vinns sällan i partiledardebatterna utan genom de vanliga samtalen väljare emellan. Där kan alla göra skillnad. Ställ frågorna. Påpeka att Sverige går en annan väg men framför allt fråga om det går åt rätt håll och om priserna borde stiga mer. I så fall kan man rekommendera att rösta på Mp eller S. Är man inte nöjd borde man se sig om. Vad regeringen vill är tydligt och det är mer av grön omställning via höjda skatter.