Regeringen vill strama åt reglerna för arbetskraftsinvandring. Utmärkt. Men elefanten i arbetsmarknadsrummet är inte utlandsrekryterade köksbiträden.
Miljöpartisterna har helt rätt – grön politik gör skillnad. Se bara hur det plötsligt börjar hända saker – bra saker – när Miljöpartiet inte längre är med och styr landet.
Regeringen fattar beslut om slutförvar av kärnavfall.
Regeringen lägger fram förslag om skärpta regler för arbetskraftsinvandring.
Och detta på samma dag, dessutom.
Sverige utmärker sig genom att ha världens sannolikt mest generösa – eller mest naiva – system för arbetskraftsinvandring.
Det saknar, som integrations- och migrationsminister Anders Ygeman (S) påpekade vid onsdagens pressträff, krav på bindande anställningsavtal – ett vagt “jobblöfte” räcker. Det finns inga försörjningskrav för anhöriga. Inga krav på heltidsanställning och ingen arbetsmarknadsprövning. Det finns inget tak för antalet arbetskraftsinvandrare.
Systemet infördes 2008 av alliansregeringen med uppbackning av Miljöpartiet – givetvis.
Detta aningslösa regelverk missbrukas på en rad olika sätt.
“Arbetstillstånd inom personlig assistans utnyttjas systematiskt för assistansbedrägerier, illegal migration, arbetskraftsexploatering, brukarimport och annan ekonomisk vinning”, konstaterades det exempelvis i en rapport från Nationellt underrättelsecentrum förra hösten.
Nu föreslår regeringen att det ska krävas ett anställningsavtal, inte bara ett jobberbjudande, för att arbetstillstånd ska beviljas. Vidare införs försörjningskrav vid anhöriginvandring kopplat till utländsk arbetskraft. Brottet organiserande av människosmuggling utvidgas så att det även omfattar arbetstillstånd som har utfärdats på grundval av oriktiga uppgifter.
Ygeman utlovade dessutom förslag om ytterligare regelskärpningar efter nyår.
En annan god nyhet i kampen mot skuggsamhället är att totalt cirka 700 000 samordningsnummer, alla som är äldre än fem år eller som tillhör en konstaterat falsk identitet, ska avaktiveras vid årsskiftet. Samordningsnummer fungerar som ett slags personnummer för personer som inte är folkbokförda i Sverige. Numren har länge utnyttjats i samband med svartarbete, bidragsfusk och organiserad brottslighet.
“Det vi gör nu innebär att vi stryper kassaflödena för många av de kriminella, säger finansminister Mikael Damberg (S) till Svenska Dagbladet.
Att detta sker först nu är en gåta.
Läs även: Högerpartier vill förhandla med S om arbetskraftsinvandring
Under de tre åren 2018–2020 fick strax under 83 000 asylsökande och anhöriga uppehållstillstånd i Sverige. Under samma år beviljades totalt närmare 104 000 uppehållstillstånd till arbetstagare från länder utanför EU och deras annhöriga.
Det visar på arbetskraftsinvandringens omfattning.
Det borde inte vara kontroversiellt att lediga jobb i första hand ska gå till arbetslösa inom landet. Att Sverige importerar arbetskraft till enkla jobb som inte kräver vare sig utbildning eller erfarenhet är inget annat än ett systemfel.
Åren 2019–2020 beviljades exempelvis 2 135 arbetstillstånd i yrkeskategorin snabbmatspersonal, köks- och restaurangbiträden och 1 362 arbetstillstånd till städare och hemservicepersonal.
Det hindrar inte att arbetskraftsinvandring många gånger kan vara både företagsekonomiskt och samhällsekonomiskt lönsam. I branscher där det råder brist på kvalificerad personal rentav nödvändigt.
Sannolikt kommer de åtgärder som nu föreslås att påverka antalet utfärdade arbetstillstånd endast i begränsad omfattning. Men det väsentliga är att förhindra att systemet även fortsatt kan utnyttjas av den grova organiserade brottsligheten.
I slutet av november var närmare 370 000 personer arbetslösa. 181 000 av dessa räknas som långtidsarbetslösa, det vill säga de har gått utan jobb i ett år eller mer. Och av de långtidsarbetslösa är det nästan 100 000 som varit arbetslösa i två år eller däröver.
I det perspektivet gör några tusen utlandsrekryterade köksbiträden inte någon avgörande skillnad.
Läs även: Vad är en lämplig inkomsttröskel för arbetskraftsinvandring?