Klimatkrisen är enligt Greta Thunberg den logiska konsekvensen av en världsordning som gynnar ett fåtal i det rika Nord på alla andras bekostnad. Den är resultatet av ett system som vilar på kolonialism, imperialism, förtryck och mord, på exploatering av människor, djur och natur; ett system som enligt Thunberg måste bort.
Domedagen säljer. Katastrofer säljer. Fråga bara Hollywood. Eller fråga Greta Thunberg, som just nu är aktuell med Den stora boken om klimatundergången – eller som den i själva verket heter: Klimatboken.
Något annat som säljer är vänsterradikalism. Även det bjuder Thunberg på i rikligt mått.
I söndags tog boklanseringen den världsberömda svenska klimataktivisten till kulturcentret Southbank Center i London. Där mötte Thunberg en entusiastisk publik som ivrigt tog till sig hennes politiska budskap. Applåderna åskade.
“Det vi kallar normalt är ett extremt system, byggt på exploatering av människor och av planeten. Det är ett system som kännetecknas av kolonialism, imperialism, förtryck och folkmord, utfört av det så kallade globala Nord för att ackumulera rikedom, och som fortfarande formar vår nuvarande världsordning”, mässade Thunberg i sitt inledande tal.
Ingenting kan få en välmående, kulturradikal medelklass i länder som England eller Sverige att rysa av sådant masochistiskt välbehag som att få höra vilka omoraliska och förtappade förtryckare de egentligen är bakom den välpolerade fasaden.
Den nuvarande krisen, fortsatte Thunberg, har sina rötter i en “rasistisk, förtryckande extraktivism där människor och natur offras för att maximera kortsiktig profit för några få, lyckligt lottade”.
Om någon undrar vad ”extraktivism” betyder, så handlar det helt enkelt om att utvinna naturresurser för att sedan sälja dessa på en marknad. Som kol, olja, järn och så vidare.
Ett annat sätt att uttrycka det är att extraktivism bygger välstånd. Utan extraktivism i stor skala ingen industrialisering. Utan extraktivism hade mänskligheten fått lita till självförsörjning. Primitivt jordbruk. Jakt och fiske.
Läs även: Skogkär: Stenevi och Bolund, klimatapokalypsens gröna ryttare
För de applåderande kulturradikalerna i Southbank Centers auditorium kanske detta kan låta härligt. Jordnära. Tänk att få leva i samklang med naturen. Av det jorden ger. En grön, miljöpartistisk dröm.
I den inte fullt så romantiska verkligheten skulle detta för de allra flesta innebära en återgång till den tillvaro filosofen Thomas Hobbes betecknade som naturtillståndet, där människans liv är ”ensamt, fattigt, smutsigt, djuriskt och kort”.
Visst har extraktivismen genom historiens lopp byggt upp enorma rikedomar hos ett litet fåtal, hos furstar och imperiebyggare av olika slag. Men den har samtidigt utgjort en förutsättning för att ge de breda massorna ett drägligare liv – till och med ett gott liv.
Tack vare extraktivism har miljoner och åter miljoner människor det senaste århundradet lyfts ur fattigdom och elände, sluppit att plågas av sjukdomar och svält.
Enligt Parisavtalet är målet med det globala klimatarbetet att begränsa temperaturökningen till som mest 1,5 grader Celsius jämfört med förindustriell tid. Att utgångspunkten är förindustriell tid är ingen slump. Den globala temperaturökningen sammanfaller tidsmässigt med industrialiseringen. Industrialiseringen sammanfaller med en allt intensivare exktraktivism – inte minst utvinning av kol, olja och gas. Tillgång på riklig och billig energi var en förutsättning för industrialiseringen. Industrialiseringen blev också inledningen på en svindlande teknisk utveckling som i sin tur sammanfaller med hundra år av mänskliga framsteg, av sjukdomar som utrotats, av fattigdom som pressats tillbaka och välstånd som byggts. Inte bara för några få, för välstånd för ett litet fåtal gör inget klimatavtryck, det gör däremot välstånd för miljoner för att inte tala om välstånd för miljarder.
Vad Greta Thunberg säljer är inte så mycket undergångsvisioner som utopisk vänsterradikalism. Hotet om en förestående domedag är medlet som ska få människor att acceptera målet, socialismen.
Det nuvarande systemet måste bort, det krävs en radikal omstöpning av hur ekonomin och samhället i stort fungerar, är Greta Thunbergs budskap.
Vad som ska komma när det gamla systemet sopats undan förblir dock diffust. Men de alternativ som världen hittills sett förskräcker.
Läs även: Skogkär: Med de rödgröna mot det fossilfria fattighuset