Facebook noscript imageGustavsson: Teslas motstånd visar att kejsaren är naken
John Gustavsson
Krönikörer
Gustavsson: Teslas motstånd visar att kejsaren är naken
Elon Musk vid ett offentligt samtal med Storbritanniens Rishi Sunak 2 november. Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/TT
Elon Musk vid ett offentligt samtal med Storbritanniens Rishi Sunak 2 november. Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/TT

LO och Svenskt Näringsliv har länge hållit det svenska näringslivet i ett järngrepp, och ytterst få har varit stora nog att ta upp kampen. Men i Elon Musk har man gett sig på fel mobbingoffer, ett med de ekonomiska musklerna att slå tillbaka, skriver John Gustavsson.

Som en del av fackets stridsåtgärder har statliga Transportstyrelsen och Postnord sedan en tid tillbaka vägrat att leverera registreringsskyltar åt Tesla. Företaget har krävt att få skicka personal för att på plats hämta registreringsskyltarna, något Transportstyrelsen inte gått med på. Att Norrköpings tingsrätt nu dömt till Teslas fördel visar att facket håller på att tappa stryptaget över Sveriges ekonomi – och det är verkligen på tiden.

Läs även: Gustavsson: Teslastrejken är vår tids löntagarfondsstrid

Egentligen är hela historien märklig. Dels är det märkligt att Transportstyrelsen, en statlig myndighet som naturligt borde vara neutral i arbetsmarknadskonflikter, vägrade låta Tesla få tillgång till de registreringsskyltar företaget redan betalat för. Ännu märkligare är historien för oss som följt Tesla och Elon Musk en längre tid. Det var ändå inte alls många år sedan Musk ansågs vara en grön klimathjälte: Musks Tesla lyckades egenhändigt återuppväcka elbilen från de döda och gjorde den cool och trendig.

Faktum är att Musk med alla sina uppfinningar sannolikt gjort mer både för mänskligheten och för klimatmålen än politiska ikoner som Greta Thunberg någonsin kommer att göra. Detta spelade dock ingen roll när Musk gav sig in på den politiska arenan och började uttrycka etablissemangskritiska åsikter.

Precis som så många sverigedemokratiska fackombud före honom fick han veta att hans tidigare goda gärningar nu inte spelade någon roll; han var nu persona non grata, och hans företag skulle behandlas därefter. Skillnaden mellan honom och de otaliga sverigedemokrater som uteslutits ur fackliga sammanhang är att Musk är världens rikaste man och äger världens åttonde största företag. Facket har behandlat Elon Musk som om han vore en etablissemangskritisk fabriksarbetare, och verkar först nu ha insett att han har resurser som deras vanliga mobboffer inte besitter.

Detta är minst sagt ett nytt läge för facket, som trots sin självbild som försvarare av de svaga, i praktiken aldrig tvingas slå ur underläge i Sverige. Bara de största företagen kan överhuvudtaget bjuda på meningsfullt motstånd mot fackliga krav. Många blir överkörda och orkar knappt protestera. Nu finns chansen att Tesla kan skapa rättsliga prejudicerande domar som begränsar facket, och inte minst myndigheters möjlighet att skamlöst samarbeta med facket på det sätt som Transportstyrelsen nu gjort. Detta skulle i så fall öppna dörren för att även mindre företag i framtiden skulle kunna stå upp och hävda sig.

Vad skulle detta då innebära för den svenska modellen? I korthet, en högst nödvändig modernisering.

Läs även: Sandström: Klimataktivistiska domare vränger lagen

Idag styrs villkoren på svensk arbetsmarknad till stor del inte av våra folkvalda, utan av LO och Svenskt Näringsliv. På den ena sidan har vi genierna som gav oss Stefan Löfven, och på den andra sidan genierna som gav oss Fredrik Reinfeldt. Till skillnad från Stefan Löfven och Fredrik Reinfeldt, så kan dock varken LO eller Svenskt Näringsliv röstas bort. Systemet som gav dessa organisationer makten var en bra lösning på ett gammalt problem, men en dålig lösning på våra nya problem.

Erfarenheter inte minst från närliggande länder som Danmark och Tyskland visar tydligt att arbetares villkor kan säkerställas även utan tvingande kollektivavtal och kollektiva löneförhandlingar mellan arbetsmarknadens parter. En fördel med detta är att politikerna inte längre kan gömma sig bakom fackliga förhandlingar. När väljare ifrågasatt varför exempelvis poliser tjänar så lite, så har politiker som ett mantra upprepat att lönerna är ett resultat av förhandlingar mellan arbetsmarknadens parter, och i de förhandlingarna får ju politiker inte lägga sig i – det vore ju att bryta mot den svenska modellen. Idag kan alla frågor om orättvisa löner bollas till LO och Svenskt Näringsliv, som båda hjälper till att dribbla bort sagda boll så att politiker inte behöver hållas ansvariga för läget.

Man brukar säga att med stor makt följer stort ansvar. Idag utgör LO och Svenskt Näringsliv ett tydligt undantag från den regeln. Tillsammans förvaltar man över 2000 miljarder i pensionsmedel via inte minst skandalomsusade Alecta. När inget företag eller ensam arbetare ensamt kan stå på sig mot endera parten, samtidigt som inget parti vågar ifrågasätta arrangemanget, så blir konsekvensen att inget ansvar utkrävs.

Oavsett vad man tycker om Elon Musk och hans något excentriska stil, så borde man om så bara av den anledningen applådera det han gör nu. Han utkräver ansvar av organisationer som aldrig förr avkrävts ansvar, och han tvingar rättsapparaten att definiera var gränsen går för vad facken och myndigheterna får göra mot för dem missbehagliga personer och organisationer. Samtidigt avslöjar han Svenskt Näringsliv, som slutit upp bakom facket i kampen mot Tesla, för den kontrollerade opposition som de idag är.

Vi kan nu inte mer än hoppas att tingsrättens beslut tillåts vinna laga kraft. En seger för Tesla är en seger för näringsfriheten, och i längden för alla Sveriges näringsidkare och entreprenörer.

Läs även: Lidström: Facket och kapitalet, dom sitter i samma båt

John Gustavsson

Filosofie doktor i nationalekonomi, konservativ debattör och f.d. politisk rådgivare i Europaparlamentet.
Skriver även på sin egen substack The Hepatica
Twitter: @Nationstatist