Erik Syrén växte upp i en företagarfamilj. Farfar hade Ford-agenturen på Småländska höglandet, hans pappa hade BMW-agenturen i Växjö och Erik sålde sin första bil redan vid 15 års ålder. Köp- och säljtänket har han applicerat på kundvårdsföretaget Lime Technologies som växt i rekordfart och blivit en succé på börsen.
Erik Syrén, 43 år, ger intryck av att vara mycket organiserad och känns genuint sympatisk. Han vill helst att barnen, nio och tio år, ska växa upp på samma sätt som han själv gjorde – ett typiskt familjeföretagarhem i Växjö. Mamma skötte bokföringen i pappas firma. Och själv for Erik runt och sålde gräddbullar.
Varje lördags- och söndagsmorgon, under tre år tid, från sjuan till nian, hämtade brödbussen upp åtta ungdomar. En lokal företagare körde, så for de runt till Värnamo, Kalmar, Helsingborg och Älmhult.
– Vi knackade dörr. Vi köpte kartongen med 20 bullar för 35 kronor från bagaren i Växjö. Vi sålde varje kartong för 45–55 kronor.
– Jag lärde mig försäljning! Den som sålt mest fick två kronor per kartong räknat på samtliga kartonger som sålts under dagen. Med bonus kunde vi tjäna upp till 2 000 kronor per dag.
Lärde sig pengars värde
Så förstod Erik Syrén pengars värde. Men nu gäller det att motivera de egna barnen. De uppmuntras att sälja glass på stranden nedanför huset. Och toast. Erik Syrén tror mycket på ”varma toast”. Han har räknat ut att varje toast kan kosta 3–4 kronor och kan säljas för 30–40 kronor.
Erik Syrén är lite av pojken med guldbyxorna. Gräv där du står, kanske också är ett bra motto. Erik har nämligen bara haft ett jobb i sitt liv. För 20 år sedan anställdes han av bolaget Lundalogik. Det bolaget har gått från att vara värt drygt 100 miljoner kronor till att som mest ha haft ett börsvärde på drygt sex miljarder kronor. Det har också bytt namn till Lime Technologies. Det är ett kundvårdsbolag som samlar kontakter, historik, att göra-uppgifter och ger en helhetsbild över kunder, projekt och affärer.
Eriks idol är Ingvar Kamprad. Inte undra på! Erik växte upp i Växjö, bara fem mil från Älmhult. Han låter också som Kamprad, samma mjuka småländska dialekt. Och precis som Kamprad har han en talang och ett intresse för att köpa billigt och sälja dyrt.
Men för tillfället är han upptagen med ett nytt hus som han byggt i Bjärred, vid den långa bryggan med det kända kallbadhuset. Hans hus ska flyta in i naturen. Han talar med passion om cederträ, rheinzink och säckskurade fasader. Och om affärer.
Han avbryter vårt samtal för att ta ett ledningsgruppsmöte. Sådana har han klockan 17 varje kväll med sina sex kollegor i ledningsgruppen: avstämning, en halvtimme varje kväll. Helgen ägnas åt en kvartalsrapport och en stor affär (det visar sig senare att Lime Technologies köpt ett tyskt bolag).
– Jag tycker att det funkar jäkligt bra att ses på Zoom. Vi har byggt en bättre gruppdynamik där.
Bättre lösa problemen runt ett bord
– Jag blir lite ledsen när jag tänker på hur mycket tid jag lade ner före pandemin på att ränna runt med taxi, flyg och tåg – vilket misstag jag gjort!
– Men jag har ändå kommit fram till slutsatsen att vi löser problem snabbare om vi sitter fysiskt runt ett bord och dessutom är det roligare.
– Samma sak gäller för ett digitalt kundmöte. Jag vill att kunden ska känna vår speciella energi.
Han konstaterar att när allt blivit digitalt under pandemin har bolaget fått svårare att vinna nya kunder.
– Vi är mindre effektiva idag. Det är lättare att ha flera kundmöten men vi säljer mindre per möte och då krävs fler möten.
Erik Syrén konkurrerar med de stora jättarna Microsoft och Salesforce. Deras säljare träffar sällan sina kunder fysiskt. De jobbar via de stora konsultbolagen.
Erik har därför bestämt att Lime Technologies ska bli ännu mer lokala. Mer vikt ska läggas vid det fysiska kundmötet.
Ingvar Kamprad köpte Porsche
I Växjö, där han är uppvuxen, höll familjen bland annat på med försäljning av bilar och av konst. En något udda kombination kan tyckas. Men Erik förklarar att det finns stora likheter. Köpa billigt – sälja dyrt.
En av kunderna var Ingvar Kamprad. När denne skulle köpa bil valde han mellan en Ford Mustang hos Eriks farfar John Syrén eller en Porsche hos farfaderns bäste vän Nisse Fors som hade agenturen för Volkswagen och Audi. Ingvar valde Porschen.
Farfadern kom ihåg att Ingvars ögon gnistrade när han köpte bilen. Men sedan bestämde sig Ingvar för att han inte blev lycklig av att prova på det livet. Han återgick till ”sitt gneta och gno” och gjorde sig av med Porschen.
Det var på den tiden Ikea var en lokal företeelse. Ingvar Kamprad var 32 år när han 1958 öppnade det första varuhuset i den lokala metropolen Älmhult. Han var bara 17 år och tvingades begära tillstånd av överförmyndaren när han registrerade handelsbolaget IKEA - Ingvar, Kamprad, Elmtaryd, Agunnaryd – för försäljning per postorder.
Tack vare sin bakgrund var Erik inte den där ointresserade bortskämda ungdomen som läser på ekonomlinjen i Lund ”bara för att”. För honom var ekonomi levande materia.
Vid 15 års ålder hade han redan sålt sin första bil. Han minns till och med priset och till vem.
– Jag har kvar kontraktet, säger han. Jag sålde en Volvo 360 för 47 000 kronor till en kvinna. Jag höll på att sälja en till hennes syster också, säger han och man riktigt hör hur det kliar i fingrarna.
Det var en bra försäljning också. Hon ringde och tackade Erik.
”Jo, visst är det pengar som driver. Inte pengar som sådana utan som medel att nå sitt mål. Men har man inga mål kan det kvitta med pengar. Det är inte pengar för egen del som är intressanta”, sa Ingvar Kamprad 1995 i boken De framgångsrika familjerna. Att skapa och bevara förmögenheter (av undertecknad).
Erik jobbade parallellt med sin pappa hela tiden. Under gymnasietiden hann han också med att vara med i UF, Ung Företagsamhet, och starta ett eget bolag. UF ger möjlighet för en ung människa att driva ett företag redan i gymnasiet. För Erik Syrén blev det mirakeltrasor: Rengöringsdukar att rengöra skärmar med.
– På den tiden var det helt nytt. Vi kom på en produktutveckling till optikerna. Den kunde användas för att rengöra glasögon så vi klippte trasan i åtta delar, paketerade den lite snyggt och sålde till optikerbutiker. Marginalerna blev högre.
Läsa i Lund var som att hamna i guldrushen
Det påminner om Ingvar Kamprad som köpte storpack med tändsticksaskar, förpackade om tändstickorna i mindre askar och sålde dem med goda marginaler.
– Jag kommer trots allt från Ikealand. Ingvar har alltid varit en inspiration. Även på Lime använder vi några av hans deviser.
– Ursprunget är att jag vet hur tufft det är att tjäna pengar och då måste vi vara försiktiga med dem.
– Den platta organisationen i Lime är också hämtad från Ikea. Och att medarbetarna får möjlighet att fatta egna beslut. Laget bryter inte kedjan. Vi gör det tillsammans, säger han.
Ekonomprogrammet i Lund i slutet av 1990-talet var för Erik som att hamna i Klondyke. Det hände mycket på alla techfronter. Framtidsfabriken fanns där, Axis, Boo.com, och den svenske uppfinnaren och entreprenören Christer Fåhraeus som startade allehanda bolag – allt från C-pen till Cellavision.
– För mig som student var det fantastiskt att vara mitt i dotcom-eran.
Han insåg tidigt han var duktig på att sälja.
– Och det var det jag ville hålla på med.
– Jag ville också lära mig om tech och började på Lundalogik 2001.
Det är alltså samma bolag nu heter Lime Technologies och är värt flera miljarder kronor.
2012 köpte han ut Lundalogik tillsammans med riskkapitalbolaget Monterro. Bolaget värderades då till 120 miljoner kronor. Efter ett år kunde han betala av skulden. Från köpet till börsnotering hade bolaget ökat med en miljard kronor i värde och 120 miljoner kronor hade delats ut.
– När jag började fanns det fyra delägare, men de tröttnade och sålde till affärsdataföretaget Bisnode som ägdes av Ratos och Bonniers. Men Bisnode hade nedåtgående marginaler och många utmaningar.
– Vid något tillfälle var vi nästan värderade högre än Ratos. Efter fem år sålde Bisnode 80 procent till riskkapitalbolaget Monterro. Jag och ledningen köpte 20 procent.
– Efter fyra år, 2018 noterades Lime, och då hade Monterro gjort 23 gånger pengarna.
Rekryterar direkt från universitetet
Vad ligger din skicklighet i?
– Mitt ursprung i sälj, vara nära kund. Jag är operativ, jag vill vara ute hos kunden och göra affärer själv. Jag förstår hur en säljare fungerar, vilka problem de har, och så vidare.
Erik Syrén beskriver hur Lime Technologies har en modell för att skapa kompetens hos de nya säljarna. De vårdar dem så att de vill stanna längre.
– Vi är välkända för att ha en stark företagskultur. Vi är ett stort kompisgäng som driver bolaget tillsammans, vi är en platt organisation, vi rekryterar unga smarta direkt från universitetet.
Lime rekryterar från utbildningar som ”Industriell ekonomi” eller ”Dataingenjör” eller ”Systemvetare” till sitt tio månaders traineeprogram.
– Vi utbildar dem i allt, sälja produkter, hur de ska implementera vår historia. I fem-sex veckor bor de tillsammans i ett hus som vi hyr i Lund. De går på schemalagda utbildningar.
– Vi är väldigt noggranna med att hitta rätt personer. 5 000 sökte jobb på Lime förra året. Vi gjorde 160 intervjuer och anställde 80. Jag är med i den sista intervjun. Jag gör det med ett syfte. Det handlar om respekt för dem vi anställer.
– Jag är bra på att bedöma om de blir långsiktiga på Lime eller inte. Jag tittar dem i ögonen och frågar om de verkligen är motiverade att ta jobbet. Jag vill lära känna dem. Jag känner varje anställd vid namn. Jag har gjort en del misstag, rekryterat sådana som brinner för vår kultur men inte för produkterna.
Rekrytering är så viktigt, säger han än en gång. Under tio månader blandar bolaget praktik och teori och mentorer tar hand om dem. De nyanställda bygger ett starkt band till sin grupp.
– När jag började var jag ute och sålde, svarade i telefon när kunder ringde, installerade mjukvaran hos kunden och kopplade ihop ekonomisystemen.
Två stora amerikanska konkurrenter
Bolaget döptes om till Lime Technologies 2014 och börsintroducerades 2018.
Det första Erik gjorde 2014 var att ändra intäktsmodellen så att det blev mer repetitiva intäkter.
Lime sålde först en licens för mjukvara till kunden och installerade den. Kunden betalade något per år i ett serviceavtal, cirka 20 procent av licenskostnaden. Detta ändrade Erik på och övergick till modellen Software as a Service (SaaS) som är en abonnemangsmodell. Mjukvaran blev en molntjänst som tillhandahåller programvaran över internet. Den kostade något mer än serviceavtalet. Lime uppgraderar produkten och all it-säkerhet.
Affärsmodellen kan jämföras med att kunden hyr programvaran istället för att köpa den. Ofta månadsvis. Applikationerna köps och används online och filer sparas i molnet. Det är en behovsstyrd abonnemangstjänst.
I Eriks regi gjorde Lime även en del förvärv och kontor öppnades i de nordiska länderna.
De senaste 20 åren har bolaget vuxit med cirka 20 procent per år och haft en vinstmarginal på 25 procent.
– Vi håller tempot! Marknadsandelen ligger på 15 till 20 procent i Sverige och tre till fyra procent i Norden.
– Jag är en kontrollmänniska. Jag är med operativt. Jag kan uppleva att det blir jobbigare och jobbigare att tävla med de stora företagen, vi lever på att vara snabbfotade och rörliga, säger han och intygar hur fantastiskt roligt han tycker jobbet är.
– Jag åker till jobbet varje morgon med ett leende på läpparna. Jag gillar att krama om medarbetarna, säger han och låter precis som Ingvar.
Sedan 1 maj i år är Nils Olsson ny koncernchef och vd för Lime Technologies och Erik Syrén som varit koncernchef och vd i nio år får nu mer tid över för privata investeringar och styrelseuppdrag. Vad hade Ingvar Kamprad gjort?
Erik Syréns mål: Att bygga en ”evergreen”, att Lime ska bestå, bolaget ska inte köpas upp, att bevara företagets kultur och dna, att vara långsiktig, att bolaget fortsätter att vara ett tillväxtbolag, och att personalen kan äga aktier i sitt eget bolag. Idag äger de anställda tillsammans några procent och Erik Syrén drygt tio procent.
TEXT: Margaret von Platen
fakta
Lime Technologies kort analys
Kundvårdsbolaget Lime Technologies beskrivs av analytiker som ”a real beauty”: bolaget omsatte 338 miljoner kronor förra året och cirka 60 procent av intäkterna var långsiktigt återkommande. Bolaget är ett slags självspelande piano. Utan förvärv växte bolaget 14 procent förra året. Bolaget hade 5 500 kunder och 70 000 användare. Vinstmarginalen var 28 procent före räntor och skatter. Bolaget är mycket välskött i samtliga led. Kassaflödesomvandlingsfaktorn (cash conversion rate) är hög: Resultatet går hand i hand med kassaflödet. Börsvärdet uppgår i skrivande stund till 4,2 miljarder kronor vid en aktiekurs på 320 kronor. Varje vinstkrona efter skatt betalar börsen 66 kronor för och varje omsättningskrona betalar börsen tolv kronor för. Med den höga värderingen har nyligen den första offentliga blankaren dykt upp hos Finansinpektionen: J P Morgan Asset Management.
Vad gör Lime Technologies? Tidigare hade en säljare visitkort som han delade ut till kunderna, han antecknade vad kunden önskade, kunden ringde med nya önskemål och säljaren antecknade igen. Lime Technologies erbjuder säljaren ett digitalt kartotek över kunderna, ett kundregister, där samtliga önskemål om produkter digitaliseras. All information om kunden och potentiella kunder samlas på ett och samma ställe. Det kan vara information om var kunden bor, vad denne köpte senast, vilka produkter som kan intressera honom, vilka kontaktpersoner som finns hos kunden, historik reklamation, alla offerter, alla mejl som gått mellan kunden och företaget, hur säljprocessen ska drivas mot kunden, alla nyhetsbrev, och så vidare.