Facebook noscript imageRevisionsdirektören bekräftar om Migrationsverket: ”En kultur av pinnjakt”
Fokus
Revisionsdirektören bekräftar om Migrationsverket: ”En kultur av pinnjakt”
Riksrevisionens Anders Berg säger att den interna kvalitetsrapporten från Migrationsverket bekräftar den kritik som Riksrevisionen riktade mot myndigheten i våras. Foto: Anders Wiklund / TT, samt pressbild.
Riksrevisionens Anders Berg säger att den interna kvalitetsrapporten från Migrationsverket bekräftar den kritik som Riksrevisionen riktade mot myndigheten i våras. Foto: Anders Wiklund / TT, samt pressbild.

Andelen beslut om uppehållstillstånd som bygger på felaktiga beslutsunderlag är omfattande, skrev Bulletin i en tidigare artikel. Nu säger Riksrevisionens Anders Berg att internrapporten bekräftar Riksrevisionens tidigare kritik mot myndigheten – och att det finns en kultur av ”pinnjakt” på avslutade ärenden på Migrationsverket.

Bulletin rapporterade nyligen om en internrapport från Migrationsverket där det framkommer att en mängd av de beviljade uppehållstillstånden i anknytningsärenden, arbetstillståndsärenden och tillstånd för studier bygger på felaktiga beslutsunderlag.

Från Migrationsverkets interna kvalitetsuppföljning: Hela 28 procent av alla beviljade uppehållstillstånd i nyetablerade relationer visade sig bygga på felaktiga beslutsunderlag.

Anders Berg är revisionsdirektör på Riksrevisionen och var projektledare för den rapport där Riksrevisionen i april 2021 framförde skarp kritik mot Migrationsverket angående rättssäkerheten i anknytningsärenden.

– De uppgifter som framkommer i den interna kvalitetsuppföljning från Migrationsverket bekräftar de risker vi lyfte fram i vår rapport i våras – att det inte sker tillräckliga kvalitetssäkringar internt, säger Anders Berg.

Identitetskollen brister i synnerhet

Han pekar särskilt på bristerna vid kontrollen av identiteterna hos de sökande individerna vid anknytningsärenden.

– Ett problem är att Migrationsverkets beslutsfattare förlitar sig för mycket på den information de får av ambassadspersonalen. Där vet vi att kvaliteten har varierat. Migrationsverket har själva inte gjort tillräckliga utredningar över identiteterna, de har låtit detta ligga på ambassaderna.

Anders Berg var projektledare för den rapport från Riksrevisionen i våras där hård kritik framfördes mot rättssäkerheten i Migrationsverkets anknytningsärenden. Foto: Pressbild.

Bulletin har i tidigare artiklar även tagit upp problemet med den så kallade ”pinnjakten” på avslutade ärenden. Där framkom det bland annat att kvantitet (som till exempel antal avslutade ärenden) är ett lönekriterium. Flera källor har både öppet och internt vittnat om en kultur med en hetsjakt på beviljade uppehållstillstånd.

”Pinnjakt på avslutade ärenden”

Även revisionsdirektör Anders Berg har noterat att denna pinnjakt har förekommit.

– Vi har i våra granskningar inte försökt att mäta antalet fel, utan vi pekar snarare på risker. Och där har vi kunnat notera en kultur av pinnjakt på avslutade ärenden utifrån de intervjuer vi har gjort. Många har upplevt, och upplever fortfarande, att det finns en pinnjakt på avslutade ärenden, säger han.

Bulletin har tidigare även redogjort för hur många människor som snabbanställdes vid Migrationsverket under de intensiva åren mellan 2014 och 2017. Många sattes att bli beslutsfattare trots att de var nyutexaminerade. Även detta är brister som Anders Berg har noterat.

– Att oerhört många rekryterades under denna period har i första hand med asylärenden att göra, men den stora resursbristen har spillt över till andra ärendeslag. Det är viktigt att människor inte ska behöva vänta för länge på sina beslut, men det har förekommit uppgifter om pinnjakt på många håll i myndigheten, säger Anders Berg.

Migrationsverket svarar

Håkan Jonsson, processledare för tillstånd på Migrationsverket säger att han inte kan kommentera den interna kvalitetsrapporten, då det var flera år sedan den skrevs. Men han säger att han har arbetat med kvalitetsuppföljningar under lång tid.

– Du säger att besluten bygger på felaktiga grunder. Men man måste skilja på kvalitetsbrist eller om det är felaktigt beslut. Men utgången kan vara rätt i alla fall, säger han.

Men rapportförfattaren skriver själv att i åtta procent av samtliga granskade ärenden är utgången uppenbart felaktig?

– Det är svårt att kommentera något från 2017. Vi har givetvis jobbat med kvalitet. Vi har tagit fram nya beslutsmallar med mera. Vi har arbetat mycket med att förbättra kvalitetsuppföljningar och gör det i en helt annan omfattning i dag. Resultaten de sista åren ser inte alls ut så här.

Hur ser de ut då?

– De håller god kvalitet, skulle jag säga. Vi har haft kontinuerligt ökande kvalitet.

Men Riksrevisionens rapport kom ju så sent som i april 2021. Där framkom att det finns stora brister i rättssäkerheten i anknytningsärenden?

– Den stora kritiken handlar om identitetskontroller av pass på ambassaderna. Där har vi medgett att den kvaliteten kan förbättras. Och vi jobbar med att förbättra kvaliteten där. Vi jobbar med att ta fram en handlingsplan. Men jag tror vi ska föredra den redan 1 september, säger Håkan Jonsson på Migrationsverket.


Läs även: Intern rapport på Migrationsverket avslöjar: Många uppehållstillstånd beviljas felaktigt

Läs även: Otillräckliga säkerhetkontroller av personalen på Migrationsverket

Läs även: Ribbenvik: Vi tvingades höja vår förmåga något enormt

Läs även: Mängder av olovliga slagningar på Migrationsverket

Läs även: Ingen match för den som vill infiltrera Migrationsverket

Läs även: Migrationsdomstolarna: Rekordstort antal säkerhetsmål

Läs även Merit Wagers blogg om de interna bristerna kring ärendehanteringen vid Migrationsverket

Henrik Sjögren

Reporter.